A Little Bit of Seriousness A Whole Lot of Fun...

boffopaidmail.com

Google

Friday, September 16, 2005

Anak Sulongku....!!!

Untuk ke sekian kalinya aku menulis lagi berkenaan anak kerana benar, anak-anak merupakan penawar segala duka. Juga aku berharap, coretan-coretan ini akan dapat dihayati semula bila anak-anak dah berdiri sama tinggi dengan aku nanti.

Dan aku sentiasa berharap anak-anak akan menjadi rakan karibku nanti.

Ya.. Azwar anakku yang pertama... Isteriku tersayang sentiasa melabelkan Azwar sebagai "anak butir". (Istilah orang kampungku untuk anak manja, paling rapat, paling mengikut tabiat, perangai dan sebagainya...)

Pada coretan kali ini, aku mahu bercerita berkenaan semangat bisnes yang ada pada dirinya. Bisnes? Mungkin tidak terlalu berunsurkan bisnes tetapi naluri dia untuk mendapat pulangan untuk apa yang dia buat amat ketara sekali. Usaha yang aku kira tak kenal erti penat dan lelah jelas terpampang... Ya, disamping desakan yang bertubi-kali terhadap aku untuk dia dapatkan sesuatu demi menjayakan hasratnya.

Beberapa bulan dulu (aku seharusnya lupa tarikh sebenar kerana aku tidak ambil peduli.. Aku menyesal kerana tidak ambil peduli), dia mengadakan sesi "jualan gudang". Buku-bukunya yang lama dilambakkan di hadapan rumah dan ditwarkan dengan harga RM1.00 sebiji. Kalu tidak silap, 5 buah buku terjual dengan jayanya.

Aku terkadang malu pada jiran... Namun, perlukah aku malu...? AKu masih mencari jawapan yang sesuai.

Yang terbaru, esok dia akan mengadakan sesi pendaftaran "pertandingan mengarang" dengan yuran RM1.00. Hmm.. Aku terkedu dan sayu... Adakah ini hasil dari "reality show" yang tak habis2 di TV? Atau...? Aku masih lagi mencari jawapan yang sesuai... Namun kali ini, aku bercadang untuk menyokongnya... Biarlah perasaan malu pada jiran diketepikan buat sementara waktu.. Aku nak tengok hasilnya....

Jadi aku berbincang dengannya tentang persiapannya... Setelah beberapa detik, aku sedar dia agak teliti dengan perancangannya...
Yuran? Dia dah pikir... RM1.00.. Mahal? Alaaaahhh... Bukannya mahal sangat... Pada fikirannya :)
Format pertandingan.. Dia terangkan secara terperinci... Dan adiknya Adlan merupakan salah seorang ahli jawatankuasa yang menguruskan pendaftaran.. Manakala dia menjalankan temuduga atau panel hakim.
Hadiah? Dia dah siap bungkus pun.... (Tapi hadiah tempat ke-3 adalah yang paling berharga, handphone plastik...) - Aku tak berjanji tapi aku rasa perlu untuk membuat sesuatu. Di kepalaku, mungkin "hamper" kecik boleh menceriakan suasana... Nanti keluar solat Jumaat aku singgah Giant....

Aku ada masalah kerana dia perlukan dua meja kecil.. Dan dia mendesak aku untuk membelinya... Waahhh... tidak untung ni... Satu meja RM30.00. Penyertaan RM1.00 seorang tidak boleh menampung perbelanjaan untuk pertandingan ini... :).... Aku masih mencari jalan... Malam ini merupakan "deadline".. Hmmm....

What do you all think?....

12 Comments:

Post a Comment

<< Home